Faktor-faktor yang Membawa Kepada Terbentuknya Masyarakat Majmuk di Tanah Melayu
>> Saturday 24 October 2015
Faktor-faktor yang Membawa Kepada Terbentuknya Masyarakat Majmuk di Tanah Melayu
Pengenalan
Masyarakat majmuk sangat sinonim dengan Malaysia sebagai sebuah negara yang bercirikan pelbagai kaum serta identiti. Terdapat lebih 80 kaum di seluruh Malaysia. Daripada keseluruhan bangsa tersebut, terdapat tiga bangsa yang paling utama iaitu Melayu, India dan Cina. Menurut Kamus Dewan, konsep masyarakat membawa maksud kumpulan manusia yang menetap bersama-sama disuatu tempat dengan mengikut aturan dan cara tertentu dan masyarakat ini pula terdiri daripada beberapa kaum atau bangsa. Oleh itu, gabungan kedua-dua istilah masyarakat majmuk membawa maksud `satu kumpulan manusia yang terdiri daripada pelbagai rumpun bangsa telah membentuk satu kesatuaan, khususnya dalam aspek politik, sosial dan ekonomi di sesuatu tempat bagi membentuk satu kumpulan yang bersatu padu.
Masyarakat majmuk sangat sinonim dengan Malaysia sebagai sebuah negara yang bercirikan pelbagai kaum serta identiti. Terdapat lebih 80 kaum di seluruh Malaysia. Daripada keseluruhan bangsa tersebut, terdapat tiga bangsa yang paling utama iaitu Melayu, India dan Cina. Menurut Kamus Dewan, konsep masyarakat membawa maksud kumpulan manusia yang menetap bersama-sama disuatu tempat dengan mengikut aturan dan cara tertentu dan masyarakat ini pula terdiri daripada beberapa kaum atau bangsa. Oleh itu, gabungan kedua-dua istilah masyarakat majmuk membawa maksud `satu kumpulan manusia yang terdiri daripada pelbagai rumpun bangsa telah membentuk satu kesatuaan, khususnya dalam aspek politik, sosial dan ekonomi di sesuatu tempat bagi membentuk satu kumpulan yang bersatu padu.
Kepelbagaian kaum dan
etnik inilah maka wujud pula kepelbagaian budaya, bahasa, agama dan adat resam.
Corak masyarakat Malaysia seperti ini berlaku disebabkan oleh perubahan masa
dan keadaan, seperti yang berlaku terhadap perubahan struktur politiknya. Sebelum
abad ke-18 dan ke-19, masyarakat Malaysia tidak begini coraknya. Sebaliknya
boleh dikatakan bahawa, semenanjung Tahan Melayu ketika itu didiami oleh orang
Melayu dan Orang Asli bersama sebilangan kecil bangsa atau kaum lain. Tetapi
kini coraknya telah berubah dan wujudlah pembentukan masayarakat majmuk.
J.S.Furnivall merupakan orang pertama yang mengemukakan konsep masyarakat majmuk berdasarkan kajiannya di Indonesia dan Burma. Menurut Furnivall (1967:54), masyarakat majmuk terdiri daripada pelbagai kaum yang mempunyai kebudayaan, agama, bahasa dan adat resam yang tersendiri. Walaupun pelbagai kaum berganding bahu di bawah sistem politik yang sama tetapi kehidupan mereka adalah berasingan dan interaksi sosial dalam kalangan mereka amat berkurangan dan hubungan mereka hanya terbatas kepada hal ekonomi dalam jual beli. Pembahagian tugasan dilakukan atas garis-garis ras.
Idea Furnivall mengenai masyarakat majmuk telah banyak dibincangkan oleh tokoh-tokoh sosiologi yang terkemudian. M.G. Smith merupakan salah seorang yang telah memberikan satu analisis yang panjang lebar mengenai konsep ini. M.G. Smith juga menganggap masyarakat majmuk sebagai masyarakat yang mempunyai pelbagai budaya, perpecahan sosial dan perselisihan. Dari segi politik pula, masyarakat majmuk dikuasai oleh satu kelompok minoriti yang mempunyai kebudayaan yang tersendiri. Smith juga berpendapat bahawa masyarakat wujud atas dasar konflik dan paksaan, bukannya atas dasar nilai bersama. Selain daripada Furnivall dan Smith, P.L. Van Den Berghe juga memberikan sumbangan terhadap perbincangan mengenai konsep masyarakat majmuk. Beliau membezakan kemajmukkan sosial iaitu masyarakat dipecahkan kepada kelompok korporat dan bukannya budaya daripada kemajmukkan budaya iaitu wujud daripada beberapa kelompok etnik.
J.S.Furnivall merupakan orang pertama yang mengemukakan konsep masyarakat majmuk berdasarkan kajiannya di Indonesia dan Burma. Menurut Furnivall (1967:54), masyarakat majmuk terdiri daripada pelbagai kaum yang mempunyai kebudayaan, agama, bahasa dan adat resam yang tersendiri. Walaupun pelbagai kaum berganding bahu di bawah sistem politik yang sama tetapi kehidupan mereka adalah berasingan dan interaksi sosial dalam kalangan mereka amat berkurangan dan hubungan mereka hanya terbatas kepada hal ekonomi dalam jual beli. Pembahagian tugasan dilakukan atas garis-garis ras.
Idea Furnivall mengenai masyarakat majmuk telah banyak dibincangkan oleh tokoh-tokoh sosiologi yang terkemudian. M.G. Smith merupakan salah seorang yang telah memberikan satu analisis yang panjang lebar mengenai konsep ini. M.G. Smith juga menganggap masyarakat majmuk sebagai masyarakat yang mempunyai pelbagai budaya, perpecahan sosial dan perselisihan. Dari segi politik pula, masyarakat majmuk dikuasai oleh satu kelompok minoriti yang mempunyai kebudayaan yang tersendiri. Smith juga berpendapat bahawa masyarakat wujud atas dasar konflik dan paksaan, bukannya atas dasar nilai bersama. Selain daripada Furnivall dan Smith, P.L. Van Den Berghe juga memberikan sumbangan terhadap perbincangan mengenai konsep masyarakat majmuk. Beliau membezakan kemajmukkan sosial iaitu masyarakat dipecahkan kepada kelompok korporat dan bukannya budaya daripada kemajmukkan budaya iaitu wujud daripada beberapa kelompok etnik.
Faktor yang membawa kepada
terbentuknya masyarakat majmuk di Tanah Melayu
Dalam memahami intipati masyarakat
majmuk yang menumpukan semenanjung Malaysia sahaja, perkara yang akan
dibincangkan pertamanya ialah sejarah yang mewujudkan masyarakat majmuk. Kehadiran
pelbagai kaum pada asasnya telah bermula semasa era kegemilangan Melaka lagi
melalui proses perdagangan yang dijalankan. Walau bagaimanapun kehadiran mereka
ini tidak dapat digerak menyusuri istilah masyarakat majmuk. Penggunaan istilah
masyarakat majmuk itu sendiri hanya bermula pada penghujung abad ke-18 dengan
adanya peranan pihak British.Malaysia yang dikenali Tanah Melayu pada suatu ketika
dulu pernah dijajah oleh tiga negara yang berbeza iaitu Portugis,
Belanda,British dan Jepun. Di sini kita akan bincangkan kewujudan masyarakat
majmuk di Tanah Melayu melalui penjajahan kuasa asing ,faktor penarik di Tanah
Melayu ketika itu dan faktor penolak di negara-negara asal yang menyebabkan berlakunya penghijrahan.
a)Faktor Penarik
a)Faktor Penarik
Faktor penarik ini
telah berlaku di Tanah Melayu. Dari segi ekonomi, peluang ekonomi yang banyak
di Tanah Melayu telah mendorong kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu. Keperluan
tenaga buruh bagi menjayakan perusahaan bijih timah di Tanah Melayu adalah
salah satu faktor disamping peluang-peluang perniagaan yang banyak di kawasan
bandar dan kawasan perlombongan. Peluang untuk menjalankan pertanian seperti di
bawah Sistem Kangchu (Johor) juga menggalakkan lagi penghijrahan orang Cina ke
Tanah Melayu. Di bawah Sistem Kangchu, orang Cina diberi tanah untuk
mengerjakan pertanian terutamanya lada hitam.
Dari segi politik,
hasil daripada pemerintahan British yang liberal telah mewujudkan keadaan
politik yang stabil. British juga menggalakkan kedatangan orang Cina dengan
menyediakan pelbagai kemudahan seperti subsidi tambang dan sebagainya. Pembesar-pembesar
tempatan pula menggalakkan kemasukan buruh Cina untuk mengerjakan perusahaan
bijih timah.
Orang India pula
mulai datang ke Tanah Melayu sejak abad yang pertama. Mereka menamai Tanah
Melayu sebagai “Suvarnabumi” atau “Tanah Emas”. Namun begitu, mereka hanya
berhijrah secara beramai-ramai ke Tanah Melayu pada penghujung abad ke-19
akibat perkembangan perusahaan getah di Tanah Melayu.
Perkembangan
perusahaan getah dan galakan daripada Kerajaan British merupakan faktor penarik
yang menarik orang India datang ke Tanah Melayu. Peluang ekonomi di Tanah
Melayu terutamanya dalam perusahaan getah telah menggalakkan kedatangan orang
India ke Tanah Melayu. Peluang ekonomi yang wujud dalam sektor ini adalah
disebabkan oleh keengganan orang Melayu untuk bekerja di ladang getah. Selain
itu, dua buah perkhidmatan awam yang paling banyak menggunakan tenaga buruh
India ialah Jabatan Keretapi dan Jabatan Kerja Raya juga menarik kehadiran
orang India ke Tanah Melayu. Seterusnya, peluang pekerjaan bagi golongan
menengah di Tanah Melayu turut dipenuhi oleh orang India. Pada tahun 1920-an,
kestabilan politik di Tanah Melayu telah mendorong kedatangan orang India. Di
samping itu, adanya koordinasi di antara Kerajaan British di Tanah Melayu
dengan Kerajaan British di India telah memudahkan lagi kemasukan India ke Tanah
Melayu. Kejayaan orang India yang lebih awal datang ke Tanah Melayu juga telah
mendorong kepada kemsukan lebih ramai orang India.
b) Faktor Penolak
Bagi orang Cina, sebenarnya mereka telah pun datang ke Tanah Melayu sejak abad ke-15. Mereka datang ke Tanah Melayu adalah untuk berdagang. Menjelang awal abad ke-19, penghijrahan orang Cina semakin bertambah. Penghijrahan orang Cina ini adalah disebabkan oleh 2 faktor iaitu faktor penolak dan faktor penarik.
Bagi orang Cina, sebenarnya mereka telah pun datang ke Tanah Melayu sejak abad ke-15. Mereka datang ke Tanah Melayu adalah untuk berdagang. Menjelang awal abad ke-19, penghijrahan orang Cina semakin bertambah. Penghijrahan orang Cina ini adalah disebabkan oleh 2 faktor iaitu faktor penolak dan faktor penarik.
Keadaan politik dan sosial di negeri China merupakan
faktor penolak. Keadaan politk di China yang tidak stabil menggalakkan
kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu. Dinasti Manchu yang menguasai China
sejak tahun 1644 mengamalkan sikap diskriminasi terhadap penduduk Cina
tempatan. Orang-orang Cina yang tidak berpuas hati sering melancarkan
pemberontakan untuk menggulingkan Kerajaan Manchu. Oleh itu, kerajaan bertindak
lebih tegas dan kejam untuk memadamkan perasaan tidak puas hati rakyat dan
pemberontak. Oleh itu, ramai orang Cina terpaksa melarikan diri daripada
menjadi mangsa kekejaman Kerajaan Manchu. Mereka mula berhijrah ke seberang
laut seperti Korea, Jepun dan negara-negara di Asia Tenggara seperti Tanah
Melayu, Filipina, Indonesia dan lain-lain.
Kemasukkan masyarakat Cina ke Tanah
Melayu menunjukkan bermulanya proses pembentukan masyarakat majmuk daripada
pengaruh masyarakat Cina yang semakin bertambah. Pengaruh masyarakat Cina ke
Tanah Melayu telah mengubah corak dan sistem sosial Alam Melayu dan juga
masyarakat Melayu ketika itu. Kedatangan masyarakat Cina ke Tanah Melayu
akhirnya telah membentuk satu masyarakat baru iaitu Baba Nyonya dan Cina
Muslim. Wujudnya golongan baru ini membawa kepelbagaian atau kemajmukkan masyarakat
di Malaysia dan mengambarkan keunikannya pada pandangan masyarakat luar.
Migran kedua terbesar selepas China adalah kelompok daripada India. Kebanyakan mereka berasal daripada India Selatan iaitu dari Negapatam dan Madras. India juga mengalami masalahnya tersendiri yang menyebabkan penduduknya berhijrah ke luar. Suasana di negara itu yang dilanda kemiskinan dan kebuluran yang mendorong penduduknya berhijrah keluar ke negara-negara lain termasuk ke Tanah Melayu ketika itu. Migran India datang sejak pembukaan Pulau Pinang oleh Inggeris. Pada waktu itu bilangan mereka masih kecil dan bertambah setelah Inggeris berjaya benguasai negeri-negeri Melayu.
Migran kedua terbesar selepas China adalah kelompok daripada India. Kebanyakan mereka berasal daripada India Selatan iaitu dari Negapatam dan Madras. India juga mengalami masalahnya tersendiri yang menyebabkan penduduknya berhijrah ke luar. Suasana di negara itu yang dilanda kemiskinan dan kebuluran yang mendorong penduduknya berhijrah keluar ke negara-negara lain termasuk ke Tanah Melayu ketika itu. Migran India datang sejak pembukaan Pulau Pinang oleh Inggeris. Pada waktu itu bilangan mereka masih kecil dan bertambah setelah Inggeris berjaya benguasai negeri-negeri Melayu.
c) Faktor
Penjajahan
Perubahan ketara berlaku semasa penjajahan British. Pendudukan British di Tanah Melayu bermula dari pergolakkan politik dan perebutan takhta yang berlaku di Kedah dan Johor yang telah dijadikan kesempatan oleh British untuk menakluk Pulau Pinang dan Singapura. Manakala melalui perjanjian Inggeris-Belanda pada tahun 1824, secara langsung Melaka telah diserahkan oleh Belanda kepada pihak British.
Ketiga-tiga wilayah ini telah disatukan di bawah satu pentadbiran yang dikenali sebagai negeri-negeri Selat. Penjajahan British di Tanah Melayu bertujuan memenuhi keperluan permintaan bahan mentah untuk industri barat, mencari pasaran baru bagi barangan siap dan mencari peluang baru untuk pelaburan di barat. Hasilnya Tanah Melayu membangun dengan pelbagai infrastruktur seperti jalan kereta api yang menghubungkan bandar dengan pelabuhan, perladangan dan pembangunan bandar-bandar kecil.
Tanah Melayu yang pada ketika itu kekurangan pekerja di sektor perladangan dan perlombongan telah menyebabkan pihak British mulai membawa masuk beramai-ramai buruh dari China dan India untuk menampung kekurangan pekerja.
Setelah kemasukan migran dari luar akhirnya lahirnya kelompok dari keturunan Cina dan India yang berasimilasi dengan budaya tempatan seperti kelompok Baba-Nyonya yang berketurunan Cina dan kelompok Chitty yang berketurunan India. Asimilasi bangsa juga turut berlaku apabila perkahwinan antara orang asing dengan penduduk tempatan, maka wujud beberapa sub-kategori penduduk berdarah campuran seperti kelompok Peranakan, kelompok Syed dan lain-lain. Kini kebanyakan penduduk Malaysia mempunyai darah kacukan Melayu-Arab, Melayu-India, Melayu-Cina dan lain-lain.
Kesimpulan
Perubahan ketara berlaku semasa penjajahan British. Pendudukan British di Tanah Melayu bermula dari pergolakkan politik dan perebutan takhta yang berlaku di Kedah dan Johor yang telah dijadikan kesempatan oleh British untuk menakluk Pulau Pinang dan Singapura. Manakala melalui perjanjian Inggeris-Belanda pada tahun 1824, secara langsung Melaka telah diserahkan oleh Belanda kepada pihak British.
Ketiga-tiga wilayah ini telah disatukan di bawah satu pentadbiran yang dikenali sebagai negeri-negeri Selat. Penjajahan British di Tanah Melayu bertujuan memenuhi keperluan permintaan bahan mentah untuk industri barat, mencari pasaran baru bagi barangan siap dan mencari peluang baru untuk pelaburan di barat. Hasilnya Tanah Melayu membangun dengan pelbagai infrastruktur seperti jalan kereta api yang menghubungkan bandar dengan pelabuhan, perladangan dan pembangunan bandar-bandar kecil.
Tanah Melayu yang pada ketika itu kekurangan pekerja di sektor perladangan dan perlombongan telah menyebabkan pihak British mulai membawa masuk beramai-ramai buruh dari China dan India untuk menampung kekurangan pekerja.
Setelah kemasukan migran dari luar akhirnya lahirnya kelompok dari keturunan Cina dan India yang berasimilasi dengan budaya tempatan seperti kelompok Baba-Nyonya yang berketurunan Cina dan kelompok Chitty yang berketurunan India. Asimilasi bangsa juga turut berlaku apabila perkahwinan antara orang asing dengan penduduk tempatan, maka wujud beberapa sub-kategori penduduk berdarah campuran seperti kelompok Peranakan, kelompok Syed dan lain-lain. Kini kebanyakan penduduk Malaysia mempunyai darah kacukan Melayu-Arab, Melayu-India, Melayu-Cina dan lain-lain.
Kesimpulan
Pembentukan
masyarakat majmuk di Malaysia bermula apabila kemasukan migran daripada luar. Imigran-imigran
ini datang ke Tanah Melayu atas faktor penarik, faktor penolak dan juga atas
faktor penjajahan.Proses ini berterusan sehingga penjajahan British di Tanah
Melayu. Oleh itu, wujud masyarakat berbilang kaum, ras, etnik dan bangsa di Malaysia.
Kehadiran kelompok-kelompok ini menjadikan Malaysia sebuah negara yang kaya
dengan budaya, adab resam, bahasa dan latar berlakang kebudayaan yang
berlainan. Kemajmukan
masyarakat Malaysia menjadikan negara ini menjadi tarikan masyarakat luar.