Konsep ‘Gagasan 1 Malaysia’ dalam konteks masyarakat majmuk di negara Malaysia pada masa kini.
>> Sunday 25 October 2015
Konsep ‘Gagasan 1 Malaysia’ dalam konteks masyarakat majmuk di negara Malaysia pada masa kini.
Pendahuluan
Matlamat 1 Malaysia adalah melahirkan sebuah negara
bangsa Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama
yang harus menganggap diri mereka sebagai satu keluarga besar dalam satu negara
bangsa Malaysia, malah berfikir dan bertindak ke arah mencapai
perpaduan yang jati antara berbilang kaum. Gagasan 1Malaysia berhasrat
mewujudkan sebuah kerajaan yang berpaksikan kepada hasrat ‘Rakyat
Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’.
Gagasan 1 Malaysia menekankan sikap penerimaan
kelainan yang wujud dikalangan rakyat sebagai satu realiti hidup rakyat
Malaysia. Rakyat berbilang keturunan dan etnik di Malaysia perlu menerima
keunikan kaum yang lain, mengutamakan kesetiaan kepada negara mengatasi
kesetiaan kepada kaum dan kelompok sendiri. Malah, bersedia hidup bersama dalam
keadaan saling hormat menghormati nilai-nilai dan kepercayaan kaum yang
lain. Ringkasnya, rakyat Malaysia sedia hidup sebagai satu ‘keluarga besar’
dalam satu negara hak milik bersama.
Oleh yang demikian gagasan 1 Malaysia dalam kontek masyarakat majmuk masa
kini perlu dilihat daripada beberapa aspek utama.
1-1 Malaysia daripada Aspek Perpaduan Kaum
Sesungguhnya, Gagasan 1 Malaysia lebih bertekad memfokuskan kepada aspek
psikologi atau jiwa rakyat Malayasia dalam menerima dan menerap
nilai-nilai murni seperti kekitaan, memikir
dan bertindak sebagai satu bangsa Malaysia,
malah mengapuskan pemikiran yang bersandarkan satu kaum atau etnik
tertentu di kalangan rakyat.
Gagasan 1Malaysia mendorong rakyat lebih mementingkan kepentingan
negara dalam perjuangan masing-masing daripada memenuhi kepentingan dan
keperluan sesuatu kaum tertentu yang tidak terhad.
Perledakan maklumat dan proses globalisasi telah
mencetuskan pelbagai cabaran dalam menyatupadukan rakyat Malaysia yang berbilang
kaum, keturuan dan etnik. Perubahan dalam landskap politik dunia juga turut
mempengaruhi pemikiran rakyat Malaysia dalam konteks perpaduan dan integrasi
antara kaum, malah dalam konteks patriotisme dikalangan golongan muda.
Sesungguhnya, perpaduan yang erat dan jati antara
berbilang kaum di Malaysia adalah prakarsa bagi bukan sahaja
menguatkan negara mengadapi ancaman globalisasai malah akan membantu
mempertahankan keamanan, keharmonian dan kesejahteraan yang sedia terbina dan
dinikamati sejak beberapa tahun yang lalu.
Sehubungan ini, Gagasan 1 Malaysia mainkan peranan
penting sebagai alat yang membantu memastikan aspirasi negara, WAWASAN
2020 tercapai supaya Malaysia mencapai status negara maju menjelang
tahun 2020.
Rakyat Malaysia , tanpa mengira keturunan,etnik,
agama malah kefahaman politik harus memahami, menghayati dan menerapkan
teras-teras perpaduan seperti penerimaan, kenegaraan dan keadilan sosial
dan nilai-nilai aspirasi seperti budaya berprestasi tinggi,
budaya ketetapan, budaya ilmu , integriti , ketabahan , kesetiaan,
kebijaksanaan dan budaya inovasi, yang dimajukan dalam Gagasan 1 Malaysia
supaya negara bangsa Malaysia menjadi sebuah negara yang maju, aman,damai dan
sejahtera dipersada dunia.
2-Aspek Kebebasan
Beragama
Fasal (1) Perkara 3 Perlembagaan
Persekutuan memperuntukkan bahawa Islam ialah agama bagi Persekutuan, namun agama-agama lain
boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan. Walaupun
agama Islam merupakan agama rasmi di Malaysia tetapi berdasarkan
kepada Fasal (1) Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan, setiap orang di negara ini
berhak untuk menganuti agama
masing-masing.
Konsep 1 Malaysia adalah bertepatan
dengan hak kebebasan beragama yang
diberi oleh Perlembagaan Persekutuan. Prinsip penerimaan
di bawah konsep 1
Malaysia menyeru rakyat agar menerima agama, amalan,
budaya dan cara hidup kaum
lain demi memperkukuhkan perpaduan nasional. Prinsip ini
menghargai dan
menghormati identiti, agama dan budaya yang berbeza untuk
setiap etnik di Malaysia
dan menganggapnya sebagai satu aset atau kelebihan yang
patut dibanggakan.
Perkara-perkara yang terbaik yang dimiliki oleh kaum di
Malaysia perlu mendapat
penerimaan daripada masyarakat di negara ini. Apabila
kaum di Malaysia menerima
agama kaum yang lain, ia secara langsung akan menerima
budaya dan cara hidup
kaum yang lain. Ini adalah kerana agama merupakan salah
satu faktor yang akan
mempengaruhi budaya dan cara hidup sesuatu kaum.
Nilai rendah diri berkait rapat dengan
prinsip penerimaan. Nilai rendah diri amat
digalakkan dalam masyarakat negara yang berbilang kaum
terutamanya dalam ajaran
agama masing-masing. Sifat rendah diri yang berhemah dan
berbudi bahasa perlu
menjadi amalan hidup rakyat Malaysia. Apabila kaum-kaum
di negara ini mengamalkan
nilai rendah diri, mereka akan secara ikhlas menerima
agama, budaya dan cara hidup
kaum yang lain
3-Keadilan Sosial
Prinsip keadilan sosial yang merupakan
prinsip teras yang terakhir dalam konsep
1 Malaysia menuntut bahawa setiap kaum di negara ini
harus diberi keadilan yang
sebaik mungkin tanpa mengira latar belakang ataupun
agama. Semua kaum harus
menganggap bahawa mereka adalah bangsa Malaysia di mana
segalanya perlu
dinikmati secara bersama. Nasib semua kaum harus dibela
dan tiada mana-mana pihak
harus dipinggirkan. Prinsip keadilan sosial juga menyaran
kerajaan supaya
melaksanakan dasar kerajaan dan peruntukan Perlembagaan
untuk membela golongan
yang memerlukan.
Prinsip keadilan sosial dalam konsep 1
Malaysia adalah disokong oleh Perkara 8
dan Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan. Perkara 8 dengan
jelas mengiktiraf dan
melindungi hak sama rata di sisi undang-undang bagi
setiap orang di negara ini dan ia
dinyatakan di bawah Fasal (1) Perkara 8 Perlembagaan
Persekutuan. Walau
bagaimanapun, Fasal (2) Perkara 8 membenarkan
diskriminasi terhadap warganegara
semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan, tempat
lahir atau jantina dalam mana-mana
undang-undang atau dalam perlantikan apa-apa jawatan atau
pekerjaan di
bawah pihak berkuasa awam atau dalam pentadbiran mana-mana
undang-undang
berhubung dengan pemerolehan, pemegangan atau pelupusan
harta atau berhubung
dengan penubuhan atau perjalanan apa-apa pertukangan,
perniagaan, profession,
kerjaya atau pekerjaan jika dinyatakan secara jelas dalam
Perlembagaan Persekutuan.
Oleh yang demikian, konsep kesamarataan dalam prinsip
keadilan sosial mestilah
sejajar dengan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan
yang membenarkan
diskriminasi dalam keadaan tertentu.
Prinsip keadilan sosial dari segi
pendidikan pula diperuntukkan dalam Fasal (1)
Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan27 yang melarang
diskriminasi terhadap mana-mana
warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan
dan tempat lahir
dalam aspek pendidikan yang antara lainnya mengenai
kemasukan pelajar ke institusi
pendidikan dan bantuan kewangan. Dari segi bantuan
kewangan (pemberian biasiswa),
nilai meritokrasi yang merupakan salah satu daripada 8
nilai utama dalam konsep 1
Malaysia digunakan bagi memastikan hanya pelajar yang
layak akan diberi bantuan
kewangan untuk melanjutkan pelajaran mereka.
Dalam hal ini, Akta Orang Asli 1954 [Akta
134], telah digubal atas prinsip keadilan sosial. Ini adalah kerana hak dan
kepentingan golongan masyarakat seperti orang asli dan orang kurang upaya
sering terabai jika dibandingkan dengan masyarakat yang berada di arus perdana
di negara ini dan undang-undang yang digubal adalah untuk melindungi golongan
seperti ini. Prinsip keadilan sosial menuntut bahawa semua orang di negara ini
diberi hak yang sama dan keadilan yang sebaik mungkin dari segi kebajikan dan
aspek sosial.Akta 134 diwujudkan bagi memberi perlindungan kesejahteraan dan
kemajuan orang asli di Semenanjung Malaysia.
4-Aspek Nilai
Meritokrasi
Nilai meritokrasi dalam konsep 1
Malaysia menekankan persaingan terbuka
berasaskan kriteria yang ditetapkan dan sesiapa yang
berjaya memenuhi kriteria
tersebut berhak dipilih. Sebagai contohnya, dalam aspek
pemerolehan projek kerajaan,
pemilihan syarikat untuk ditawarkan kontrak dibuat
melalui tender terbuka dan syarikat
yang hendak mendapat tender tersebut hendaklah memenuhi
kriteria yang ditetapkan.
Nilai meritokrasi yang terkandung dalam konsep 1 Malaysia
adalah sejajar dengan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak
keistimewaan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah
kaum-kaum lain. Yang Amat Berhormat Perdana Menteri ketika menjelaskan konsep 1
Malaysia mengatakan bahawa:
“Kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. Dan
kita
mengambil
tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik
dalam negara kita.
Ini bukan bererti kita mengetepikan
dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum Bumiputera asalkan dasar itu
dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan
Bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan. Kita
keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak
sekian lama.”.
Berdasarkan pernyataan Perdana Menteri,
dasar afirmatif dan dasar menolong kaum bumiputera di bawah Perkara 153 masih
dikekalkan asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi
pertimbangan kepada golongan Bumiputera yang layak mendapat sesuatu
pertimbangan daripada kerajaan. Nilai meritokrasi memang dilaksanakan dalam
dasar afirmatif di bawah Perlembagaan Persekutuan. Walaupun terdapat sistem
kuota untuk sesetengah perkara seperti pemberian biasiswa, lesen dan
sebagainya, namun meritokrasi masih dilaksanakan dengan memberi pertimbangan
kepada orang yang paling layak dalam kuota masingmasing. Nilai meritokrasi
mempunyai kaitan rapat dengan nilai budaya kecemerlangan dan nilai ketabahan. Pengamalan
budaya cemerlang dan berprestasi tinggi akan membawa Malaysia ke tahap kejayaan
serta pencapaian yang lebih tinggi. Penerapan nilai meritokrasi dalam nilai budaya
kecemerlangan membolehkan rakyat Malaysia memberikan yang terbaik dalam setiap
perkara dan tugas demi mencapai ke tahap
yang terbaik. Oleh yang demikian, nilai meritokrasi
memainkan peranan yang penting sebagai asas kepada budaya kecemerlangan. Nilai
meritokrasi dan nilai budaya kecemerlangan adalah adunan yang diperlukan untuk
memaksimumkan potensi Malaysia.
5-Aspek Pendidikan
Konsep 1 Malaysia menekankan pendidikan
sebagai prasyarat yang penting.
Negara perlu memiliki masyarakat yang mengutamakan pendidikan
dan pengetahuan
untuk membangunkan negara. Semua aliran, sama ada Sekolah Kebangsaan, Sekolah
Cina atau Sekolah Tamil hendaklah sentiasa mencari
peluang berinteraksi dengan mengadakan aktiviti bersama. Dalam keadaan ini,
Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan yang memberi hak berkenaan dengan
pendidikan mengiktiraf nilai pendidikan dalam konsep 1 Malaysia.
Nilai pendidikan dalam konsep 1
Malaysia disokong oleh Akta Pendidikan 1996
[Akta 550]. Akta 550 diwujudkan untuk mengadakan
peruntukan bagi pendidikan dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. Tajuk
panjang Akta 550 menyatakan bahawa ilmu itu adalah penentu utama arah tujuan
negara dan penyelamat bangsa. Di samping itu, Akta ini juga mengatakan bahawa
tujuan pendidikan adalah untuk membolehkan masyarakat Malaysia menguasai ilmu,
kemahiran dan nilai murni yang diperlukan dalam dunia yang berdaya saing tinggi
serta bersifat global, kesan daripada perkembangan pesat sains, teknologi dan
maklumat. Berdasarkan kepada tajuk panjang Akta 550, nilai pendidikan yang
terkandung dalam konsep 1 Malaysia adalah bertepatan dengan Akta 550.
Kesimpulan
Gagasan 1 Malaysia merupakan satu gagasan besar demi meletakkan Malaysia di
puncak kejayaan.Oleh yang demikian kebajikan pelbagai kaum di Malaysia dititik
beratkan bagi menjamin keadilan daripada pelbagai aspek seperti
ekonomi,pendidikan,politik mahupun kebajikan sama ada secara langsung atau
secara persaingan yang sihat.
Dalam gagasan satu Malaysia ini, adalah
menjadi harapan kerajaan agar masyarakat majmuk
Malaysia dapat merasai nikmat kemajuan secara bersama tanpa perlu
menindas atau mengenepikan hak-hak dan kepentingan kaum lain.
.