Sejauhmanakah teori psikologi timur mampu untuk menandingi dan menjadi alternatif kepada teori-teori yang dikemukakan di Barat?
>> Saturday 24 October 2015
Sejauhmanakah teori psikologi timur mampu untuk menandingi dan menjadi alternatif kepada
teori-teori yang dikemukakan di Barat?
PENGENALAN
Teori Timur dan Teori Barat sering diperdebatkan
untuk mencari kebenaran teori yang manakah yang lebih baik dan sesuai diguna
pakai. Pelbagai teori juga telah dikemukakan oleh barat dan timur berkaitan
dengan pelajaran.Antara teori timur dan barat yang boleh dibincangkan berkaitan
pelajaran di sekolah ialah teori psikologi motivasi.
PENGERTIAN TEORI
Teori merupakan antara perkara asas kepada sesuatu
bidang ilmu, termasuklah bidang psikologi pendidikan. Teori-teori pembelajaran
dalam psikologi pendidikan memberi fokus kepada aspek-aspek pembelajaran dan
daripadanya datang idea-idea dan prinsip-prinsip tertentu.Perkataan teori ini
sebenarnya tidak asing bagi kita, malah adakalanya digunakan dalam percakapan
atau perbualan seharian. Walau bagaimanapun penggunaan perkataan teori dalam
perbualan seharian ini mungkin tidak menepati maksud teori yang sebenar. Apakah
yang dimaksudkan dengan teori?
• Stanovich (1992) telah memberi satu definisi tentang teori, iaitu :
“ … set konsep-konsep yang saling berkait, yang digunakan untuk menjelaskan
sesebuah data
dan untuk meramal keputusan kajian-kajian akan datang” .
• Cohen, R pula mendefinisikan teori sebagai satu set pernyataan sejagat
yang ada pertalian
antara satu sama lain. Ia mengandungi definisi dan pernyataan yang
menggambarkan
pertalian antara dua perkara yang dianggap benar. Ia juga mengandungi
ayat-ayat yang
menggambarkan peraturan bagi membentuk satu pernyataan beru.
• Dalam erti kata lain, kita boleh maksudkan teori sebagai andaian-andaian
ataupun hipotesis-hipotesis tentang sesuatu yang berdokongkan kajian.
Maksud Teori Pembelajaran
Definisi : Hipotesis-hipotesis oleh ahli-ahli
Psikologi tentang maksud pembelajaran,
bagaimana ia berlaku dan faktor-faktor yang mempengaruhi proses
pembelajaran.
Fungsi-fungsi teori pembelajaran
1) Mendorong kaji selidik dan pemikiran saintifik.
- Pendekatan kepada satu bidang pengetahuan, memberi panduan kepada:
• apa yang harus dikaji
• pemboleh ubah yang terlibat
• teknik kajian
• cara menghuraikan hasil kajian.
2) Menghuraikan perkara-perkara yang berkaitan dengan hukum-hukum
pembelajaran dengan seberapa mudah dan ringkas.
3) Menghurai dan memberi kesimpulan tentang erti pembelajaran, bagaimana ia
berlaku dan
faktor-faktor yang mempengaruhinya.
Definisi Motivasi
Secara umumnya pengertian konsep motivasi dapat
dijelaskan sebagai keadaan dalaman diri yang membangkit, menguasai dan
mengekalkan sesuatu tingkah laku dalam diri seseorang itu (Woolfolk,
1998). Apabila membincangkan konsep
motivasi, ahli Psikologi memberi fokus kepada beberapa persoalan asas (Graham
& Weiner, 1996; Pintrich, Marx, & Boyle, 1993) seperti berikut:
Bagaimanakah pemilihan ke atas sesuatu itu dibuat
yang kemudiannya menentukan tingkahlaku? Sebagai contohnya mengapakah
sebahagian daripada pelajar memilih untuk belajar, dan dalam masa yang sama ada
pula yang memilih untuk menonton tv?
Apabila seseorang itu telah mengambil keputusan untuk membuat sesuatu,
berapa lamakah masa yang diambil untuk memulakannya? Mengapakah ada pelajar
yang terus bertindak apabila telah
membuat keputusan untuk belajar, tetapi ada pula yang menangguh tindakan setelah membuat keputusan?
Apakah tahap penglibatan, atau kesungguhan
seseorang pelajar itu dalam melaksanakan aktiviti yang telah dipilih? Adakah
pelajar memberi konsentrasi sepenuhnya atau sebaliknya buat sambil lewa sahaja?
Apakah yang menyebabkan seseorang pelajar itu
terus berusaha dan yang lain pula mudah menyerah kalah?
Apakah yang dirasa dan difikirkan semasa seseorang
itu sedang belajar? Adakah dia merasa tenang dan dapat menumpukan sepenuh
perhatian kepada apa yang sedang dipelajarinya, atau lebih banyak
memikirkan tentang masalah kewangannya
yang belum juga dapat diselesaikan itu?
Konsep dan Jenis Motivasi: Motivasi Intrinsik dan Ekstrinsik
Apakah perkara yang menggerak dan menentukan
tingkah laku seseorang itu? Antara traits yang selalu dikaitkan dengan konsep
motivasi ialah : Keinginan (drives), keperluan (needs),
insentif, rasa takut (fears), matlamat (goals), tekanan sosial (social
pressure), kepercayan diri (self-confidence), minat (interests), rasa ingin
tahu (curiousity), kepercayaan (beliefs), nilai (values), pengharapan
(expectations), dan berbagai lagi.
Konsep motivasi juga dapat dijelaskan berdasarkan
ciri-ciri individu atau traits. Sebagai contohnya, ada pelajar yang bertindak
melakukan sesuatu disebabkan keinginan yang tinggi untuk berjaya; tetapi ada
pula yang bertindak disebabkan takut untuk gagal; mungkin juga mereka bertindak
kerana minat yang sangat mendalam dalam perkara itu, dan mungkin pula semata-mata disebabkan rasa bertanggung jawab
kepada kedua ibubapa yang menaruh harapan begitu tinggi terhadap mereka.
Ada pula ahli Psikologi yang berpendapat bahawa
konsep motivasi dirujukkan kepada keadaan diri seseorang buat masa itu sahaja.
Sebagai contoh, semua pensyarah yang mengikuti kelas psikologi berusaha memberi
sepenuh perhatian terhadap kuliah hari itu kerana mereka tahu apa yang diajar
penting untuk ujian kenaikan pangkat. Pada dasarnya, motivasi yang terbentuk
pada sesuatu ketika itu adalah gabungan antara traits diri dan keperluan pada
masa itu. Persoalan yang boleh diajukan kepada diri sendiri: Adakah saya berada
dalam bilik kuliah hari ini disebabkan saya menghargai ilmu, atau adakah kerana
saya perlu menduduki ujian?
Satu kesimpulan boleh dibuat bahawa motivasi
bergantung kepada dua faktor, iaitu faktor dalaman dan faktor luaran yang
masing-masing dikenali sebagai motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik.
a) Motivasi Intrinsik
Jenis motivasi ini dikaitkan dengan faktor dalaman
diri seperti keperluan, minat, rasa ingin tahu, dan rasa kepuasan diri. Jenis
motivasi ini dikenali sebagai motivasi dalaman (intrinsik). Ia juga merupakan
ciri semula jadi manusia, atau tabii manusia, untuk cuba mengatasi segala
cabaran dalam proses mendapatkan sesuatu yang diingininya (Reeve, 1996).
Apabila seseorang itu mempunyai keinginan yang intrinsik, dia tidak memerlukan
apa-apa insentif atau hukuman untuk melakukannya kerana aktiviti itu sendiri
sudah dapat memenuhi kepuasan dan keperluan dalaman individu itu. Mengikut
Raffini (1996), motivasi intrinsik merupakan ‘…what motivates us to do
something when we don’t have to do anything (p.3).’
b) Motivasi Ekstrinsik
Jenis motivasi ini dikaitkan dengan faktor luaran
diri atau faktor persekitaran seperti hadiah atau ganjaran, tekanan sosial,
hukuman, dan lain-lain. Jenis motivasi ini dikenali sebagai ekstrinsik atau
motivasi luaran. Motivasi ekstrinsik adalah berlawanan dengan motivasi
intrinsik di mana aktiviti yang dibuat adalah bertujuan untuk mendapatkan
ganjaran, atau untuk dipuji, atau untuk mengelak daripada hukuman, atau untuk
mendapatkan perhatian seseorang yang disayangi, atau apa sahaja sebab selain
daripada untuk pemenuhan kendiri.
Hakikatnya seseorang itu tidak sebenarnya berminat untuk melakukan aktiviti
itu, tetapi sebaliknya semata-mata untuk mendapat ganjaran.
Teori Motivasi Menurut Perspektif Islam
Islam yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad SAW
lebih 1400 tahun yang lalu telah datang dengan teori-teori pendidikan (termasuk
motivasi) yang komprehensif bersumber Al-Quran dan As Sunnah (Muhanna, 1990). Menurut
Baharuddin (2005) di antara perkara utama yang membezakan di antara psikologi
Islam dan Barat adalah persoalan tentang manusia.
Perbezaan pandangan tentang manusia di kalangan
ahli Psikologi Barat sendiri telah
melahirkan berbagai-bagai teori yang berkembang di Barat. Psikologi Islami
telah
membangunkan teori dan konsep tentang manusia bersumberkan kitab suci Al
Quran yang
menyeluruh meliputi:
1)Jasmaniah (tubuh fizikal)
2)Nafsiah (Al-nafsu, al-‗aql dan al-qalb) dan
3)Ruhaniah.
Manakala Psikologi Barat hanya membincangkan aspek
jasmaniah (tubuh
badan) dan aspek nafsiah sahaja dan aspek rohaniah tidak terjangkau di
dalam psikologi
Barat. Sebagai contohnya Psikologi Fisiologi dan behaviorisme hanya
membincangkan aspek
jasmaniah ; Psikoanalisa Sigmund Freud hanya membincangkan aspek nafsiah ;
manakala
teori Humanistik hanya membincangkan aspek Jasmaniah dan Nafsiah sahaja
(Baharuddin,
2005). Walaupun Psikologi Humanistik dan Tranpersonal telah mengakui
spiritual sebagai
sebahagian dari elemen psikologi namun spirit yang dimaksudkan bukan
seperti yang
dijelaskan dalam pandangan agama.
Ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW
telah mengandungi teori-teori
pendidikan dan psikologi (termasuk motivasi) yang komprehensif (Muhanna, 1990).
Konsep-konsep motivasi ini telah lama diaplikasikan di dalam pendidikan di
dalam dunia Islam dan
para sarjana Islam telah menulis mengenai mengenainya (psikologi manusia
dan motivasi)
secara intensif walaupun istilah psikologi tidak wujud pada ketika itu
(Haque, 2004).
Menurut Haque (2004) di dalam penulisan-penulisan sarjana Islam istilah nafs (self or soul)
digunakan. Nafs merangkumi
topik yang luas iaitu qalb(hati),
ruh, aql(intelek/kognitif) dan
irada (kehendak). Sebagai contohnya Al-Ghazali(2007) (1058-1111 masihi,
450-505 hijrah)
telah mengemukakan teori keperluan (fitrah) dan personaliti (Mook Soon
Sang, 2009) jauh
lebih awal dari teori yang telah dikemukakan oleh Maslow(1970). Haque
(2004) pula telah
menyenaraikan sebahagian tokoh sarjana Islam yang menyumbang di dalam
bidang ini iaitu
1) Al Ash‘ath Bin Qais Al-Kindi
(801–866), 2) Ali Ibn Sahl Rabban At-Tabari (838–870), 3)
Abu Zaid Al-Balkhi (850–934), 3)
Abu Bakr Mohammad Ibn Zakariya Al-Razi (864–932), 4)
Abu Nasr Mohammad Ibn Al-Farakh
(Al-Farabi) (870–950), 5) Abul Hasan Ali Abbas Almajusi (D. 995), 6) Ikhwan
Al-Safa: The Bretheren of Purity (10th
century A.D.), 7) Abu Ali Ahmad B. Muhammad B. Ya‘kub Ibn Miskawayh (941–1030),
8) Abu ‗Ali Al-Husayn B.‗Abd Allah Ibn Sina (980–1037), 9) Abu Hamid Muhammad
Al-Ghazali (1058–1111), 10)
Abu Bakr Mohammed Bin Yahya
Al-Saigh Ibn Bajjah (1095–1138), 11) Ibn Al-Ayn Zarbi
(D. 1153), 12) Abu Bakar Muhammad Bin Abdul Malik Ibn Tufayl (1110–1185),
13) Abu‘l
Walid Muhamad Bin Ahmad Ibn Rushd (1126–1198), 14) Fakhr Al-Din Muhammad
Umar
Al Razi (1149/50–1209) dan 15) Muhyid-Din Muhammad Ibn Ali (Ibn Arabi)
(1164–1240).
Ali Ibn Sahl Rabban At-Tabari sebagai contohnya adalah merupakan pelopor
dalam bidang
perkembangan kanak-kanak menerusi bukunya Firdaus Al Hikmah. Abu Zaid
al-Balkhi pula
merupakan ahli psikologi kognitif dan perubatan yang pertama yang telah
berjaya
membezakan dengan jelas di antara neuroses
dan psychoses (Haque,
2004). Ahli psikologi
Muslim yang terkini juga telah membincangkan mengenai teori-teori motivasi
menurut
perspektif Islam.
Najati
(2001, 2006)- Motivasi dalam Al Quran dan hadis Nabi
Najati
(2001) telah mengemukakan teori motivasi berdasarkan kaedah pendidikan yang
telah digunakan oleh Al Quran dan kaedah pendidikan yang digunakan oleh Nabi
Muhammad S.A.W (Najati, 2006). Najati telah membincangkan teori motivasi di
dalam Al Quran dalam bentuk :
1)motivasi
fisiologi seperti motivasi menjaga kelangsungan hidup dan motivasi menjaga keturunan,
2)Motivasi
kejiwaan/spritual seperti motivasi kejiwaan, motivasi spritual,
3) Motivasi
tidak sedar
4)konflik di
antara motivasi-motivasi
5)kaedah
untuk mengawal motivasi
6)penyimpangan motivasi-motivasi.
Najati (2001)
juga telah membincangkan di antara kaedah yang digunakan di dalam Al-Quran
adalah untuk menimbulkan motivasi pembelajaran seperti:
i.
Menimbulkan Motivasi dengan Memberikan Harapan (targhib) dan Ancaman(tarhib).
Manusia
cenderung melakukan perbuatan yang menyeronokkan dan menjauhi perbuatan yang
menyakitkan. Banyak eksperimen yang telah dilakukan oleh ahli psikologi moden
tentang perkara ini. Ayat-ayat targhib
di dalam Al-Quran yang menerangkan tentang kenikmatan syurga akan
membangkitkan cita-cita umat Islam untuk mendapatkan kenikmatan ini dan
berpegang teguh pada takwa manakala ayat-ayat tarhib yang menerangkan tentang
siksa neraka akan membuatkan mereka menjauhi segala perbuatan dosa. Penggunaan
kedua-dua kaedah ini secara bersama adalah lebih berkesan berbanding dengan hanya
menggunakan salah satu kaedah sahaja.
ii.
Membangkitkan motivasi dengan kisah-kisah
Melalui
cerita Al Quran memberi nasihat dan membimbing serta mendidik manusia berbagai
pelajaran dan hikmah. Menurut Najati (2001) kebiasaannya kisah di dalam Al
Quran dimulai dengan ringkasan cerita diikuti dengan penceritaan kisah secara
mendalam. Contohnya seperti kisah Ashabul Kahfi. Ada juga kisah yang dimulai
dengan menyebut akibat dan tujuan terlebih dahulu sebelum kisah diceritakan.
iii.
Memanfaatkan peristiwa-peristiwa penting
Peristiwa-peristiwa
dan masalah-masalah merupakan salah satu faktor yang dapat membangkitkan
motivasi. Al Quran telah menceritakan peristiwa-peristiwa penting yang dilalui
oleh umat Islam terdahulu dan penyelesaian masalah yang telah diambil sebagai
panduan kepada umat kini. Kepentingan memanfaatkan peristiwa-peristiwa penting
ini juga boleh dilihat dari sebab-sebab turunnya ayat-ayat Al Quran
(asbabunnuzul). Kebanyakkan ayat Al Quran juga diturunkan bertepatan dengan
peristiwa penting yang berlaku pada ketika itu. Menurut Najati, motivasi adalah
merupakan sebahagian daripada prinsip-prinsip pembelajaran yang telah digunakan
di dalam Al Quran dan Rasulullah di dalam mendidik umat Islam. Oleh yang demikian
bahagian yang seterusnya akan membincangkan prinsip-prinsip pembelajaran ini.
a-Ganjaran (reward)
Najati (2006) juga telah membincangkan
mengenai penghargaan/ganjaran (reward) di dalam pembelajaran pendidikan.
Bentuk-bentuk ganjaran yang digunakan oleh Al-Quran dan
Rasulullah tidak hanya berbentuk kebendaan tetapi juga di
dalam bentuk abstrak seperti
pujian, penghargaan dan motivasi. Dari segi jangkamasa
ganjaran pula, terdapat tiga bentuk
yang digunakan oleh Al Quran dan Rasulullah iaitu :
1)pemberian ganjaran secara serta merta.
contohnya Rasulullah SAW telah memerintahkan agar bayaran
upah pekerja hendaklah di
bayar sebelum kering peluh pekerja.
2)menangguhkan
pemberian ganjaran dalam tempoh jangka panjang ,contohnya :ganjaran bagi orang
yang berbuat kebaikan ialah syurga.
3)pemberian ganjaran tanpa menetapkan batasan masa yang
jelas sebagai contohnya malam
lailatur Qadar yang bersamaan dengan ganjaran seribu
bulan tidak dinyatakan masanya
dengan jelas. Menurut Najati (2006) perkara ini dapat
merangsang motivasi umat Islam
untuk beramal sepanjang bulan Ramadhan terutama sepuluh
malam yang terakhir.
b-Pembahagian waktu belajar
Di
antara prinsip-prinsip pembelajaran yang digunakan oleh Al Quran ialah
pembelajaran hendaklah di selangi dengan waktu rehat (Najati, 2001, 2006).
Perkara ini dapat dilihat apabila Al Quran sendiri diturunkan dalam tempoh dua
puluh tiga tahun. Rasulullah sendiri mendidik dan memberikan nasihat di dalam
selang masa ini bagi mengelakkan para sahabat berasa jemu atau bosan.
c-Bertahap didalam mengubah tingkah-laku
Di dalam pendidik
bangsa Arab yang sudah terkenal dengan tradisi buruk yang telah
mengakar umbi di dalam masyarakat
mereka Rasulullah SAW telah menggunakan kaedah
iaitu :
1)kaedah
penanaman iaitu menamkan keimanan di dalam diri manusia
2)menggunakan kaedah bertahap didalam pendidikan contohnya seperti pengharaman arak telah
melalui tiga fasa iaitu larangan menjauhinya,
larangan bersolat ketika
solat dan larangan secara
mutlak.
d-Pengulangan
Al Quran dan Rasulullah SAW menggunakan
prinsip pengulangan ketika mendidik manusia.Sebagai contohnya Rasulullah akan
mengulangkan sehingga tiga kali sehingga para sahabatbenar-benar memahami
ajaran yang disampaikan. Menurut Najati (2001) pengulangan kisah-kisah di dalam
Al Quran bukanlah pengulangan secara total melainkan hanya menyebut
beberapa peristiwa pada suatu kisah yang sesuai dengan
kandungan surah itu. Apabila
berlaku pengulangan serangkai kisah, biasanya akan
dikemukan sesuatu yang baru dan
berlaku perubahan didalam susunan ayat atau perbezaan
pada cerita permualaan atau akhiran
sesuai dengan tuntutan ungkapan yang dimaksudkan di dalam
kisah tersebut.
e- Menarik perhatian
Al Quran telah menyentuh akan peri
pentingnya memberikan perhatian kepada pendidikan yang disampaikan. Beberapa
kaedah juga telah digunakan Al Quran untuk menarik perhatian orang yang
membacanya sebagai contohnya dengan menggunakan perumpamaan-perumpamaan,
memulakan surah dengan huru-huruf hijaiyah seperti Alif Lam Mim, penggunaan
sumpah di permulaan ayat, susunan kata di dalam Al Quran berbeza dengan adanya
i‘jaz balaghah serta alunan muzik yang dapat membangkitkan perasaan dan menarik
perhatian.
f-Berperanan aktif
Ajaran
Islam meminta umatnya berperanan aktif dengan mengamalkan sendiri ilmu-ilmu yang
telah dipelajarinya. Terdapat banyak ayat Al Quran yang menjelaskan tentang
perlunya iman yang diiringi dengan amal soleh.
Alizi
& Mohamad Zaki (2005): teori motivasi Islam berteraskan jihad
Alizi & Mohamad Zaki (2005) telah membincangkan
mengenai pandangan Islam tentang konsep-konsep motivasi bermula dengan
keperluaan asas yang diperlukan oleh manusia seperti lapar, kehausan, seks,
kuasa, pencapaian, penghargaan, kerohanian/agama, dan
peranan keimanan di dalam motivasi. Beberapa teori-teori
motivasi juga telah dinilai
berdasarkan pandangan Islam seperti teori hiraki
keperluan Maslow dibandingkan dengan
Maqasid Shar`iyyah. Alizi & Mohamad Zaki telah
mengemukakan teori mengemukakan
teori penggunaan prinsip-prinsip motivasi Islami yang
berteraskan Jihad (bersungguhsungguh
di dalam membuat sesuatu) dan mengandungi elemen keimanan
dan agama.
Alawneh
(1999): Model Motivasi Takwa
Teori
motivasi yang lebih komprehensif telah dikemukan oleh Alawneh (1999). Alawneh telah
mengemukakan motivasi menurut paradigm Islam yang berasaskan kepada kefahaman manusia
tentang tujuan penciptaannya dan kemudiannya di kaitkan dengan konsep-konsep asas
Islam seperti takwa, iman, khalifah dan
taubat dan kaitannya dengan jenis-jenis motivasi yang berlainan. Alawneh juga
telah mengemukakan satu model motivasi takwa.
Zaleha
& Hassoubah (2008): Model Motivasi Membelajaran 4Ms
Zaleha &
Hassoubah (2008) pula telah mengemukakan satu model motivasi pembelajaran
4Ms +Triple S = GOALS. Di mana 4M adalah Muhasabah, Muraqabah, Mutabaah,
Mujahadah dan
Triple S adalah Smart , Study, dan Strategies.
Pendekatan Dalam
Kajian Motivasi Barat
Terdapat pelbagai teori dan kajian untuk membincangkan
konsep motivasi barat.Ada kajian yang dibuat dalam makmal dengan menggunakan
binatang; ada pula kajian yang dibuat ke atas manusia dalam makmal atau klinik
psikologi. Perbincangan di sini akan hanya memfokaskan kepada kajian yang boleh
diaplikasikan kepada pembelajaran dalam bilik darjah.
Terdapat EMPAT pendekatan utama
dalam mengkaji konsep motivasi:
·
Pendekatan Behaviourisme atau Tingkahlaku
·
Pendekatan Humanistik atau Kemanusiaan
·
Pendekatan Kognitivisme
·
Pendekatan Pembelajaran Sosial
a)
Motivasi dan Pendekatan Behaviuorisme atau Tingkahlaku
Dalam pendekatan ini, konsep motivasi dikaitkan secara
jelas dengan prinsip ganjaran dan peneguhan.Tingkahlaku yang telah diberikan
peneguhan pada masa yang lalu diandaikan lebih berkemungkinan diulangi
berbanding dengan tingkahlaku yang tidak diberikan peneguhan atau yang telah
dikenakan hukuman.
Dalam pendekatan ini, soalan-soalan yang selalu
ditanyakan adalah seperti berikut: Mengapakah ada di kalangan mahasiswa yang
semakin tercabar dan semakin gigih berusaha apablia menghadapi kegagalan,
tetapi sebaliknya ada pula yang terus merasa kecewa dan mengundur diri?
Mengapakah pula ada di kalangan pelajar yang berusaha keras hanya semata-mata
untuk memenuhi harapan kedua ibu bapa, dan ada pula yang belajar semata-mata
kerana minat terhadap mata pelajaran itu? Mengapakah ada mahasiswa yang berjaya
mencapai kejayaan lebih baik daripada jangkaan kemampuannya, dan ada pula yang
sebaliknya?
Untuk memahami persoalan seperti ini, ahli-ahli kaji
behaviourisme menerangkan motivasi melalui konsep ‘peneguhan/ganjaran’ dan
‘insentif’. Ganjaran ialah objek atau situasi yang menarik yang diperolehi
hasil daripada sesuatu perbuatan atau tingkahlaku. Insentif pula ialah objek
atau situasi yang menggalakkan atau tidak menggalakkan tingkah laku itu
diulang. Sebagai contoh, janji untuk memberi Sijil Dekan kepada mahasiswa yang
berusaha dengan gigih dan mendapat PNGK 3.5 ke atas adalah satu insentif kepada
pelajar. Mendapat gred A juga adalah merupakan satu ganjaran dari usaha yang
gigih. Oleh itu dari kacamata ahli behaviourisme, bagi memahami motivasi
mahasiswa untuk mencapai gred cemerlang, maka perlulah dibuat satu analisis
yang teliti berkenaan dengan sistem insentif dan ganjaran yang terdapat dalam
masyarakat, sebagai contoh, kaitan antara peluang kerjaya dengan pencapaian
akademik yang cemerlang.
Seterusnya, jikalau kita secara konsisten memberi
ganjaran kepada sesuatu tingkahlaku yang diharapkan, dengan secara tidak
langsung kita akan membentuk kebiasaan dalam diri pelajar untuk bertindak
dengan cara yang tertentu. Sebagai contoh, jikalau para pelajar yang aktif
dalam bidang sukan diberikan ganjaran dalam bentuk pujian, wang ringgit,
privilege, atau kedudukan tertentu kerana peranan mereka sebagai juara sukan di
peringkat sekolah, maka dengan sendirinya mereka akan berusaha mempergiatkan
usahanya dalam bidang sukan berbanding dengan bidang akademik bagi tujuan
mendapatkan segala ganjaran itu.
b) Motivasi dan Pendekatan
Humanistik
Pendekatan ini juga dikenali sebagai ‘third-force’ di
awal tahun 1940an sebagai gerak balas terhadap dua pendekatan yang dominan pada
masa itu, iaitu behaviuorisme dan psikoanalisis Freud. Pelopor bidang humanistik seperti Abraham
Maslow dan Carl Rogers berpendapat bahawa kedua-dua pendekatan behaviuorisme
dan psikoanalisis tidak dapat menerangkan dengan sepenuhnya mengapa seseorang
itu bertindak.
Pendekatan humanistik mencuba menunjukkan bahawa
keinginan intrinsik seseorang itu adalah digerakkan oleh keperluan untuk
mencapai “self-actualization” (Maslow,
1968, 1970), “inborn actualizing tendency” (Rogers & Freiberg, 1994), atau
keperluan kepada “self-determination” (Deci, Vallerand, Pelletier, & Ryan,
1991).
Pada dasarnya teori ini berpegang kepada kepercayaan
bahawa manusia dilahirkan dengan keinginan untuk berusaha memenuhi potensi yang
ada pada mereka. Dalam pendekatan ini, memotivasikan pelajar adalah bermakna
memberi ransangan kepada resos dalaman yang ada pada setiap orang, iaitu
antaranya rasa kompeten diri, harga diri, autonomi, dan pemenuhan kendiri.
Kajian mendapati pendekatan ini mencuba menonjol ‘self-esteem movement’, iaitu
satu pendekatan yang kontroversi dalam memenuhi keperluan pelajar untuk
mendapatkan kedudukan sosial melalui
persoalan harga diri dan digniti para pelajar.
c)
Motivasi
dan Teori Kognitivisme
Pendekatan ini mencuba menunjukkan bahawa keinginan
mengekalkan imej kendiri adalah merupakan satu kuasa motivasi yang kental.
Banyak daripada tingkahlaku kita adalah bertujuan untuk mengekalkan standard
yang kita kenakan pada diri kita sendiri. Contohnya jikalau kita merasa diri
kita orang yang amanah dan bertanggungjawab, maka kemungkinan besar segala
perbuatan kita akan mengambilkira nilai dalam diri kita ini, walau pun dalam
keadaan di mana tidak ada seorang pun yang memerhatikan kita, kerana kita mahu
kekalkan imej kendiri kita itu. Jikalau kita percaya diri kita cerdik dan
berkebolehan tinggi, maka kita akan bertindak cara yang sepatutnya bagi
menentukan kita sentiasa dalam keadaan selesa dengan imej kendiri itu. Walau
bagaimanapun tidak dinafikan adakalanya dalam keadaan tertentu perbuatan kita
bercanggah dengan imej kendiri serta nilai dan kepercayaan kita kerana menjaga sesuatu kepentingan.
Pendekatan ini juga adalah hasil daripada rasa tidak puas
hati terhadap pendekatan behavioursme. Ahli-ahli dalam bidang ini percaya
bahawa setiap tindakan kita adalah ditentukan oleh pemikiran kita, bukan hanya
disebabkan oleh kita diberikan ganjaran atau telah dihukum dengan melakukan perbuatan
itu (Schunk, 1996; Stipek, 1993). Setiap tingkah laku yang dibuat adalah hasil
daripada perancangan (Miller, Galanter, & Pribram, 1960), matlamat (Locke
& Latham, 1990), skema (Ortony, Clore, & Collins, 1988), pengharapan
(Vroom, 1964), dan atribusi (Weiner, 1992). Andaian yang dibuat dalam
pendekatan ini ialah respon yang diberikan oleh kita bukan disebabkan oleh
situasi luaran atau keadaan fizikal tetapi sebaliknya berdasarkan interpretasi
ke atas situasi dan kejadian ini. Sebagai contoh, apabila kita begitu terlibat
dalam sesuatu projek kita lupa makan, dan tidak pula terasa lapar sehinggalah
kita melihat jam pada masa itu. Dalam pendekatan ini manusia dilihat sebagai
aktif dan tinggi rasa ingin tahu, dan sentiasa mendapatkan maklumat untuk
menyelesaikan persoalan personal yang relevan. Manusia bekerja keras kerana
mereka suka bekerja dan kerana mereka ingin memahami apa yang berlaku di
sekeliling mereka. Ini bermakna pendekatan kognitif menekankan motivasi
intrinsik yang ada dalam diri seseorang itu.
d)
Motivasi dan Pendekatan Pembelajaran Sosial atau Teori Personaliti
Pendekatan ini adalah gabungan antara pendekatan
behaviourisme dan kognitivisme. Ia mengambil kira penekanan ahli behaviorisme
ke atas kesan atau hasil sesuatu tingkahlaku, dan minat ahli kognitif pula ke
atas impak hasil dari kepercayaan dan pengharapan seseorang itu. Pendekatan ini boleh diringkaskan sebagai
teori ‘pengharapan x nilai’. Ini bermakna bahawa motivasi adalah
gabungan antara dua kekuatan, iaitu pengharapan seseorang itu untuk sampai ke
matlamat yang ditujunya, dan nilai matlamat itu untuk dirinya. Dengan lain
perkataan, persoalan yang mungkin akan ditanya ialah “ Jikalau saya
sungguh-sungguh berusaha, bolehkah saya berjaya?” dan “ Jikalau saya berjaya,
adakah hasilnya akan membawa kebahagiaan kepada kehidupan saya?”. Di sini,
motivasi dilihat sebagai gabungan antara dua elemen penting, iaitu ‘kejayaan’
dan ‘kebahagiaan hidup’, dan jikalau salah satu daripadanya tidak ada, maka
kemungkinan besar motivasi untuk berusaha mencapai matlamat itu akan menjadi
lemah dan tidak signifikan lagi.
Teori Motivasi Al-Ghazali
a-Struktur Jiwa
Menurut Al-Ghazali jiwa manusia dalam tiga dimensi, iaitu dimensi bahan,
dimensi nabati,
dimensi hewani, dan dimensi manusia. Dalam struktur tigadimensi dari jiwa
manusia terdiri al-qalb, al-ruh, al-nafs, dan al-aql. Keempat unsur dalam satu
pengertian Latifah iaitu kon atau al-ruh al-rabbaniyyah yang merupakan esensi
manusia yang memiliki kekuatan melihat, mengetahui dan mengenali, dan sekaligus
menjadi tempat pertanggungjawaban atas tindakan yang ia lakukan.
b-Junud
al-Qalb sebagai unsur motivasi
Menurut Al-Ghazali terjadi kerana perilaku peranan Junud al-Qalb atau tentera hati. Pada manusia ada dua kumpulan al-Qalb Junud, iaitu bentuk fizikal dari tubuh yang berperanan sebagai alat dan yang psikis. Alam psikis wujud dalam dua cara iaitu syhawat dan ghadlab yang berfungsi sebagai kekuatan pendorong (kehendak Tuhan). Nafsu mendorong untuk melakukan sesuatu (motif mendekat) dan ghadlab digalakkan untuk menjauh dari sesuatu (motif menjauh). Tujuan dari perilaku ini adalah untuk mendapatkan kepada Allah. Tapi dalam praktiknya perlakuan ini dibagi ke dalam ammarah hieraki motivasi (hedonistik), motivasi Lawwamah (skeptik), dan motivasi Muthmainnah (spiritualitas).
Menurut Al-Ghazali terjadi kerana perilaku peranan Junud al-Qalb atau tentera hati. Pada manusia ada dua kumpulan al-Qalb Junud, iaitu bentuk fizikal dari tubuh yang berperanan sebagai alat dan yang psikis. Alam psikis wujud dalam dua cara iaitu syhawat dan ghadlab yang berfungsi sebagai kekuatan pendorong (kehendak Tuhan). Nafsu mendorong untuk melakukan sesuatu (motif mendekat) dan ghadlab digalakkan untuk menjauh dari sesuatu (motif menjauh). Tujuan dari perilaku ini adalah untuk mendapatkan kepada Allah. Tapi dalam praktiknya perlakuan ini dibagi ke dalam ammarah hieraki motivasi (hedonistik), motivasi Lawwamah (skeptik), dan motivasi Muthmainnah (spiritualitas).
Teori Hierarki
Keperluan Maslow
Teori Maslow (Teori Hierarki Keperluan Maslow) sering
digunakan untuk meramal tingkah-laku orang dalam kelompok atau organisasi, dan
bagaimana memanipulasi atau membentuk tingkahlaku tersebut dengan cara memenuhi
keperluannya. Ianya bertolak dari dua andaian dasar
iaitu :
1.
Manusia selalu
mempunyai keperluan untuk berkembang dan maju;
2.
Manusia selalu
berusaha memenuhi keperluan yang lebih pokok terlebih dahulu sebelum berusaha
memenuhi keperluan lainnya, bermaksud keperluan yang lebih asas harus dipenuhi
terlebih dahulu sebelum keperluan tambahan yang lebih tinggi mengendalikan
tingkah laku seseorang.
Yang
penting daripada pemikiran Maslow ini adalah keperluan yang telah dipenuhi
( sebahagian
atau keseluruhan) akan berhenti daya motivasinya, kemudian motivasinya
berpindah ke upaya untuk memenuhi keperluan lainnya yang lebih tinggi.
Pemahaman
tentang adanya hubungan yang erat antara tingkah laku dan keperluan adalah
penting untuk dapat mencipta kepuasan atau mengurangi ketidakpuasan individu
anggota kelompok.
Melalui
pengamatan terhadap tingkahlaku anggota kelompok dan dikaitkan dengan tingkat
keperluannya, maka dapat dilakukan tindakan tertentu oleh anggota lainnya atau
oleh pimpinan kelompok dalam rangka membentuk sebuah kelompok yang jitu.
Teori McClelland
Teori McClelland adalah teori motivasi yang berhubung erat dengan proses
belajar.
l
Ia mengemukakan bahawa keperluan individu merupakan sesuatu yang dipelajari
dari lingkungan kebudayaannya.
l
Orang yang tidak pernah melihat dan mendengar tentang televisyen, tidak
akan pernah termotivasi untuk memiliki televisyen.
l
Oleh itu, motivasi yang bersumber dari adanya upaya untuk memenuhi
keperluan, merupakan sesuatu yang dapat dipelajari dan diajarkan.
l
McClelland
membahaskan tiga jenis keperluan iaitu :
1.
n-Ach (need for
achievement), iaitu keperluan individu kepada prestasi
2.
n-Aff (need for
affiliation), iaitu keperluan individu kepada teman
3.
n-Pow (need for
power), iaitu keperluan individu kepada kekuasaan.
Tinggi atau
rendahnya tingkat keperluan seseorang akan menentukan kuat atau lemahnya
motivasinya untuk mencapai tujuan tersebut.
Mereka
yang mempunyai n-Ach tinggi lebih senang menetapkan sendiri tujuan hasil kerja
yang akan dicapai, dengan mengukur kemampuan sendiri, kerja yang efisien serta
bertanggungjawab terhadap penyelesaian masalah yang ada.
Kesimpulan
Walaupun
telah terdapat beberapa model motivasi yang telah digunakan cenderung kepada
pandangan penulis-penulis dari barat. Kekosongan juga telah dilihat di dalam
teori-teori ini, di mana kebanyakkan ahli-ahli psikologi barat hanya
membincangkan motivasi dalam aspek disekitar aspek jasmani, kognitif dan emosi
tetapi meninggalkan aspek rohani.Kertas kerja ini telah membincangkan beberapa
teori motivasi yang telah dikemukakan oleh penulis Islam dan Barat . Tinjauan
literatur yang dilakukan menunjukkan Islam telah lama mengemukakan teori-teori
motivasi di dalam mendidik umat Islam walaupun dengan menggunakan istilah yang
berlainan.
Sesungguhnya
motivasi yang menggabungkan teori-teori motivasi yang telah dikemukakan oleh penulis Barat dan Timur ( Islam ) merupakan satu alternatif bagi
mengisi kekosongan yang terdapat di dalam teori-teori motivasi barat dan lebih
sesuai untuk digunakan di dalam budaya tempatan.
BIBLIOGRAFI
Alawneh, S. F. (1999).
Human motivation: An Islamic perspective. The American Journal of
Islamic Social Sciences.
Atan Long (1976). Psikologi
Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ee Ah Meng ( 2000 ).Psikologi Pendidikan 1 :
Psikologi Perkembangan.Selangor:Fajar Bakti
Lester D. Crow,
Alice Crow (1980). Psikologi
Pendidikan Untuk Perguruan.Kuala Lumpur:
Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Saedah, Zainun, Tunku Mohani (1996). Motivasi
Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur :
Utusan
Publications & Distributors Sdn. Bhd.