Powered by Blogger.

PERANCANGAN PENGAJARAN

>> Sunday 1 May 2011

PUSAT PENGAJIAN ILMU PENDIDIKAN

PERANCANGAN PENGAJARAN


SEMESTER I

SIDANG AKADEMIK 2011/2012

A. MAKLUMAT KURSUS


Kod Kursus : HNS 2013
Tajuk Kursus : KENEGARAAN

(NATIONHOOD)
Hari Kuliah : Sabtu/Ahad
Masa : 8.00 pagi-10.00 malam (Tertakluk pada Jadual Kursus)
Tempat : Dewan Kuliah SK3 /SK4, DK6, CIDB, YAYASAN SABAH
Penyelaras/Pensyarah :

Dr. Abdul Jalil Ali (jalil@usm.my 019-4109757)

Dr. Jamalsafri bin Saibon (jamalsafsri@usm.my 016-4556096)

Dr. Mat Asuar bin Awang (matasuara@gmail.com 019-9179739)

En. Iman bin Joni (iman@iab.edu.my 019-8390197)
Pensyarah Jemputan :
Bilangan Pelajar : 1100 orang
Nilai Unit : 3
B. OBJEKTIF KURSUS
Kursus ini memberi penekanan kepada aspek-aspek kenegaraan di Malaysia. Ini meliputi sejarah dan

perkembangan tamadun, perlembagaan dan dasar-dasar kerajaan dalam proses pembinaan negara bangsa.

(This course emphasizes major aspects of nationhood in Malaysia. It includes history and development of civilization, constitution and government policies with regards to the process of nation building).

HASIL PEMBELAJARAN:

1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri kenegaraan (C4).

2. Menerangkan proses pembinaan negara bangsa di Malaysia (P1, LL2)

3. Menunjukkan sifat-sifat kebertanggungjawaban sebagai seorang warganegara (A3, EM1)

4. Menerapkan semangat kerja berpasukan (TS2)

C. MAKLUMAT KULIAH

Minggu/Tarikh Tajuk Pensyarah Catatan
1

16.04.11 (PNG, KB)

08.05.11 (KK)

07.05.11 (KCH)

Penerangan kepada kursus dan kerja kursus. Penyemakan senarai pelajar. Pembahagian tugasan berkumpulan dan Individu.

Asas Kenegaraan:

Konsep dan takrif kenegaraan, bentuk-bentuk negara dunia, konsep dan jenis-jenis kerajaan.

Dr. Abdul Jalil Ali

Dr. Jamalsafri Saibon

Dr. Mat Asuar Awang

En. Iman Joni
Rujuk Rancangan Pengajaran

Modul 1 dan 2
2

30.04.11

(PNG, KB)

22.05.11 (KK)

21.05.11 (KCH)

Kenegaraan dan Tamadun:

Konsep Tamadun, interaksi tamadun Islam, Cina, India, Barat dan budaya tempatan sebagai asas kenegeraan Malaysia dan latar belakang pembentukan tamadun Malaysia.

Kuiz (Individu) – Asas Kenegaraan

Dr. Abdul Jalil Ali

Dr. Jamalsafri Saibon

Dr. Mat Asuar Awang

En. Iman Joni
Modul 3 dan 4
3

07.05. 11 (PNG, KB)

29.05.11 (KK)

28.05.11 (KCH)

Kenegaraan Malaysia:

Sejarah pembentukan negara Malaysia, Perlembagaan, Rukun Negara, konsep Persekutuan dan demokrasi berparlimen.

Kuiz (Individu) – Kenegaraan dan Tamadun

Dr. Abdul Jalil Ali

Dr. Jamalsafri Saibon

Dr. Mat Asuar Awang

En. Iman Joni
Modul 5 dan 6
4

21.05.11

(PNG, KB)

11.06.11 (KK)

11.06.11 (KCH)

Pembinaan dan Pengukuhan Negara Bangsa:

Latar belakang pembinaan negara bangsa, proses pembinaan negara bangsa, dasar-dasar negara (Ekonomi, Politik, Sosial, Budaya dan Pendidikan)

Kuiz (Individu) – Kenegaraan Malaysia

Dr. Abdul Jalil Ali

Dr. Jamalsafri Saibon

Dr. Mat Asuar Awang

En. Iman Joni
Modul 7 dan 8
5

18.06.11

(PNG, KB)

25.06.11 (KK)

25.06.11 (KCH)

Kenegaraan Malaysia:

Masalah dan Masa Depan (Integrasi nasional, ekonomi, politik, sosial, budaya dan pendidikan)

Kuiz (Individu) – Pembinaan dan Pengukuhan Negara Bangsa

Rumusan Kursus

Dr. Abdul Jalil Ali

Dr. Jamalsafri Saibon

Dr. Mat Asuar Awang

En. Iman Joni
Modul 9 dan 10
6

6 dan7. 07.11
Peperiksaan Akhir (Serentak di kempat-empat pusat)

D. RUJUKAN

Rujukan Wajib


Mohd Syariefusin Abdullah, Mohamad Kamal Kamarudin & Ahmad Sohaimi Lazim. (2009) Kenegaraan dan

Ketamadunan. Kuala Lumpur:Oxford Fajar Sdn.Bhd.

Abdul Aziz Bari (2004). Constitution of Malaysia: Text and Commentary. Kuala Lumpur: Pearson

Prentice-Hall

Andaya, B.W. & Andaya, L.Y. (2001). A History of Malaysia. London: Mc Millan

Cheah Boon Kheng. (2002). Malaysia the Making of a Nation. Singapore: ISEAS

Shamsul Amri Baharuddin (pnyt). Modul Hubungan Etnik, Shah Alam: UPENA

Rujukan Tambahan:


_

Laman web

Pelajar-pelajar juga digalakkan menggunakan laman sesawang yang bersesuaian dengan kursus kenegaraan ini untuk menambah pengetahuan terutamanya untuk membuat kerja kursus.


F. Penilaian Kursus


Penilaian Kerja Kursus ( 60 % )

Mod Pemberatan Tarikh Serahan
Projek Berkumpulan (Laporan Pelaksanaan di Sekolah) 30% 18.06.11

(PNG, KB)

25.06.11 (KK)

25.06.11 (KCH)

Esei (individu) – berdasarkan sepuluh tajuk modul

15% 21.05.11

(PNG, KB)

11.06.11 (KK)

11.06.11 (KCH)

Kuiz (Individu) 4 kuiz pendek - akan diadakan setiap kali perjumpaan bersemuka diadakan 15 % 4 kali perjumpaan
Catatan: Penerangan kerja kursus

1. Projek Berkumpulan (30 %)

a. Setiap kumpulan terdiri daripada 10 orang untuk melaksanakan program kenegaraan di sekolah.

b. Perlu menyediakan sekurang-kurangnya 5 modul berkaitan dengan program. Tema akan

dimaklumkan kemudian.

c. Setiap kumpulan perlu memilih sebuah sekolah untuk melaksanakan program kenegaraan selama satu hari (8.00 pagi – 1.00 tgh)

d. Dokumentasi : Laporan terdiri daripada 5 modul, gambar, powerpoint, video pelaksanaan aktiviti

dalam program – Rujuk format.

Dihantar dalam bentuk hardcopy dan softcopy (dalam bentuk pdf).

e. Tarikh penghantaran seperti yang telah ditentukan.

2. Esei Individu (15 %)

a, Esei - 12 hingga 15 muka surat (double spacing, fon berukuran 12 – Arial atau Times New Roman)

b. Tajuk – berdasarkan sepuluh tajuk modul (pelajar akan diberi satu daripada 10 tajuk ) .

c. Dokumentasi - Dihantar dalam bentuk hardcopy dan softcopy berserta powerpoint (dalam bentuk pdf).

d. Tarikh penghantaran seperti yang telah ditentukan.

3. Kuiz Individu (15 %)

a. 4 kuiz pendek sebelum kuliah akan diadakan sepanjang kursus.

b. Fokus kuiz adalah pada tajuk kuliah pada minggu sebelumnya.

Peperiksaan Akhir ( 40 % )


17/05/2006

ACA/zi/…template

Soalan-Soalan Esei – Tugasan Individu

HNS 2013

Kenegaraan

Soalan 1

a) Bincangkan secara mendalam ciri-ciri yang menjadikan Malaysia sebagai sebuah ‘negara’. Berikan contoh-contoh yang sesuai bagi menyokong hujah anda.

b) Bincangkan bagaimana Malaysia dapat mengekalkan kedaulatan sehingga kini.

Soalan 2

a) “Tidak akan ada tamadun jika masyarakat atau sesuatu kaum itu tidak berubah. Perubahan bukanlah hanya merujuk kepada kemajuan tetapi juga dari aspek kemunduran atau kemerosotan secara keseluruhan atau dalam bidang-bidang tertentu (Sidi Gazalba, 1983)”. Bincangkan berserta contoh faktor-faktor dalaman dan luaran yang membawa kepada perubahan sesebuah tamadun.

b) “Memaksimakan penggunaan kemajuan sains dan teknologi sebagai alat untuk melestarikan pembangunan ekonomi, peningkatan kualiti hidup dan keselamatan negara”(Dasar Sains dan Teknologi Negara 2). Bincangkan bagaimana sains, teknologi dan inovasi dapat memacu negara mencapai matlamat Wawasan 2020.

Soalan 3

a) Apakah yang dapat anda simpulkan maksud tamadun berdasarkan definisi yang dikemukakan oleh sarjana barat dan timur.

b) “Ibn Khaldun yang menulis ‘Muqaddimah’ pada abad ke-14 menjelaskan sesebuah tamadun itu melalui tiga tahap utama. Pada tahap akhir, tamadun tersebut akan mengalami kemusnahan”. Bincangkan penyataan tersebut dengan mengambil Kerajaan Melaka sebagai contoh.

Soalan 4

a) Bincangkan kebangkitan semangat nasionalisme dalam kalangan masyarakat tempatan tanpa mengira kaum sehingga membawa kemerdekaan Tanah Melayu.

b) “Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan detik hitam dalam sejarah hubungan antara kaum di Malaysia” Bincangkan aspek-aspek positif peristiwa tersebut yang membawa perpaduan kepada masyarakat Malaysia pada masa kini.

Soalan 5

a) Jelaskan faktor-faktor yang membawa kepada terbentuknya masyarakat majmuk di Tanah Melayu?

b) Bincangkan konsep ‘Gagasan 1 Malaysia’ dalam konteks masyarakat majmuk di negara Malaysia pada masa kini.

Soalan 6

a) Mengapakah Perlembagaan Persekutuan dikatakan tertinggi dalam sistem undang-undang di Malaysia?

b) Kedudukan istimewa Orang Melayu/Bumiputera di Sabah dan Sarawak (Perkara 153, Perlembagaan Malaysia) ialah hasil tolak ansur antara pelbagai kaum demi untuk menjamin kestabilan dan perpaduan negara. Bincangkan peranan Yang di-Pertuan Agong dalam menjaga serta melindungi hak-hak ini di samping kepentingan-kepentingan yang sah untuk golongan bukan Bumiputera.

Soalan 7

a) Selepas Kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, Malaysia telah mengamalkan sistem pemerintahan kerajaan demokrasi di mana terdapat tiga badan yang bertanggungjawab, iaitu Badan Pentadbiran (Executive), Badan Kehakiman (Judiciary) dan Badan Undang-undang (Legislative). Bincangkan peranan yang dimainkan ketiga-tiga badan tersebut.

b) Pilihanraya merupakan satu proses demokrasi. Bincangkan pernyataan ini berserta contoh-contoh yang sesuai dalam konteks Negara Malaysia pada masa kini.

Soalan 8

a) Bincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi proses penggubalan dasar-dasar bagi negara Malaysia.

b) “Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan pada 1970 bermatlamat untuk mengurangkan kemiskinan dan menyusun semula masyarakat”. Bincangkan sejauh manakah dasar ini mencapai matlamatnya.

Soalan 9

a) Menurut Lew Hee Men et al. (2005), Dasar Luar bermaksud “berbaik-baik dengan semua negara demi keamanan dan kesejahteraan dunia’. Nyatakan kefahaman anda berdasarkan pernyataan tersebut.

b) Bincangkan bagaimana Dasar Luar Negara dapat memberi manfaat dalam dunia pendidikan di Malaysia.

Soalan 10

a) Apakah kefahaman anda tentang identiti negara berdasarkan definisi yang dikemukakan oleh para sarjana.

b) Pilih salah satu identiti negara dan bincangkan bagaimana identiti ini boleh membangkitkan semangat nasionalisme dan patriotik.

HNS 2013 KENEGARAAN

TEMA : KERJA KURSUS BERKUMPULAN

  1. Patriotisme
a. Hari Kemerdekaan (31 Ogos)

b. Hari Malaysia (16 September)

  1. Negara Bangsa (Identiti)
a. Perpaduan Kaum (Hubungan Etnik)

i. Gagasan 1Malaysia

b. Kepelbagai Budaya

i. Perayaan Pelbagai Kaum

ii. Tarian/Nyanyian

iii. Makanan

  1. Ideologi Negara
a. Rukun Negara

  1. Sistem Pemerintahan Negara
a. Demokrasi Berparlimen dan Raja Berpelembagaan

b. Pilihan Raya

c. Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri

  1. Perlembagaan Malaysia
a. Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Kebangsaan

b. Agama Islam sebagai Agama Rasmi

FORMAT LAPORAN PROGRAM HNS 2013 – KERJA KUMPULAN

Bab 1.

Pengenalan

1. Latar belakang projek

2. Tujuan dan objektif program

3. Signifikan program

4. Jawatankuasa program

Bab 2. - Literatur Tema program

Bab 3.

Metodologi program

1. Kumpulan sasaran

2. Lokasi

3. Prosedur pelaksanaan

4. Penilaian program

Bab 4.

Modul-modul program.

1. Modul 1.

2. Modul 2

3. Modul 3

4. Modul 4

5. Modul 5

Bab 5.

Perbincangan dan Rumusan Program.

1. Kekuatan dan kelemahan program.

2. Cadangan penambahbaikan program.

3. Implikasi program.

4. Penutup.

Lampiran

Contoh format modul untuk aktiviti Sukan atau Permainan

1. Tajuk

2. Pengenalan

3. Jenis Aktiviti

4. Matlamat

5. Objektif

6. Kumpulan sasaran

7. Syarat Permainan

8. Cara Bermain

Contoh format modul untuk aktiviti Akademik

1.Tajuk : Karnival Bahasa Melayu

2.Pengenalan:

3.Jenis aktiviti: 1. Persembahan - Pidato, kuiz sketsa, drama, pantun, syair, nyanyian

2. Pertandingan melukis poster, menulis esei

(pilih satu sahaja)

4.Matlamat :

5. Objektif

6. Kumpula sasaran

7. Syarat-syarat

8. Langkah Perlaksanaan

a. Sebelum

b. Semasa

c. Selepas

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP